Villkor
Index:
Artikel 1 - Definitioner
Artikel 2 - Företagets identitet
Artikel 3 - Tillämpningsområde
Artikel 4 - Erbjudandet
Artikel 5 - Avtalet
Artikel 6 - Ångerrätt
Artikel 7 - Kostnader vid ångerrätt
Artikel 8 - Undantag från ångerrätten
Artikel 9 - Priset
Artikel 10 - Överensstämmelse och garanti
Artikel 11 - Leverans och utförande
Artikel 12 - Fortsatt resultatavtal: löptid, uppsägning och förlängning
Artikel 13 - Betalning
Artikel 14 - Klagomålsförfarande
Artikel 15 - Tvister
Artikel 16 - Ytterligare eller andra villkor
Artikel 1 - Definitioner
Termerna som används i dessa allmänna villkor definieras enligt följande:
- Avkylningsperiod: den period som konsumenten kan utnyttja sin ångerrätt.
- Konsument: den fysiska personen som inte agerar inom ett yrke eller företag och ingår ett distansavtal med företaget.
- Dag: kalenderdag;
- Varaktighetstransaktion: ett distansavtal avseende en serie produkter och / eller tjänster vars leverans och / eller köp sprids i tid.
- Hållbart medium: alla lagringsenheter som gör det möjligt för konsumenten eller företaget att lagra information som han ges personligen för att lagras på ett sätt som möjliggör framtida samråd och oförändrad återgivning av informationen.
- Ångerrätt: konsumentens möjlighet att - inom avkylningsperioden - välja bort distansavtalet;
- Modellformulär: modellformuläret som företaget gör tillgängligt för konsumenten och som konsumenten kan fylla i när han vill utnyttja sin ångerrätt;
- företag: den fysiska eller juridiska person som erbjuder produkter och / eller tjänster till konsumenter på distans;
- Distansavtal: ett avtal som ingås inom ramen för ett organiserat system för företaget med användning av ett eller flera medel för distanskommunikation
- Teknik för fjärrkommunikation: medel som kan användas för att ingå ett avtal utan att konsumenten och företaget möts samtidigt på samma plats.
- Villkor: dessa allmänna villkor för företaget.
Artikel 2 - Företagets identitet
BricksDirect B.V.
Elskensacker 30
5571 SK Bergeijk
Nederländerna
Telefonnummer: +31 (0) 497 337145
E-post: info@bricksdirect.com
EURO betalningar:
IBAN: NL20RABO0157845079
BIC: RABONL2U
Icke-EURO-betalningar:
IBAN: LT243250069022214753
BIC: REVOLT21
Nederländska handelskammarens nummer: 82350078
Holländskt momsnummer: NL862429523B01
OSS-registreringsnummer: NL862429523B01
Europeiskt EORI-nummer: NL862429523
Storbritannien EORI-nummer: GB075264014000
Norskt VOEC-nummer: 2059924
Schweiziskt momsnummer: CHE-198017361
Artikel 3 - Tillämpningsområde
- Dessa allmänna villkor gäller för varje erbjudande från företaget och alla distansavtal eller beställningar mellan företaget och konsumenten.
- Innan distansavtalet ingås kommer texten i dessa villkor att göras tillgänglig för konsumenten på ett sådant sätt att den lätt kan lagras på en hållbar databärare av konsumenten. Om detta inte är rimligt möjligt kommer företaget att meddela att det kan granskas innan distansavtalet ingås och på begäran av konsumenten kommer att skickas gratis
- Om distansavtalet ingås elektroniskt, trots det föregående stycket och innan distansavtalet ingås, kan texten i dessa Allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten på elektronisk väg på ett sådant sätt att konsumenten enkelt kan lagra dem på ett hållbart medium. Om detta inte är rimligt möjligt, innan distansavtalet ingås, kommer det att anges var villkoren på elektronisk väg kan hittas och att, på konsumentens begäran, elektroniskt eller på annat sätt kommer att skickas gratis.
- Förutom dessa villkor gäller specifika produkt- eller servicevillkor, andra och tredje styckena ska gälla i tillämpliga delar och konsumenten kan, i händelse av motstridiga villkor, alltid förlita sig på den tillämpliga bestämmelsen som är mest gynnsam till honom.
- När en eller flera bestämmelser i dessa villkor ogiltigförklaras eller förstörs helt eller delvis kommer avtalet och resten av dessa villkor och den relevanta bestämmelsen att ersättas med en bestämmelse som täcker originalet så mycket som möjligt.
- Situationer som inte regleras i dessa villkor bör bedömas "i anda" av dessa villkor.
- Brist på och tydlighet om tolkningen eller innehållet i e eller flera bestämmelser i våra Allmänna villkor måste förklaras "till andan" i dessa Allmänna villkor.
Artikel 4 - Erbjudandet
- Om ett erbjudande är föremål för en begränsad varaktighet eller villkor, kommer detta uttryckligen att nämnas.
- Erbjudandet i webbshoppen är utan förpliktelse. Företaget har rätt att ändra och anpassa erbjudandet.
- Erbjudandet innehåller en fullständig och korrekt beskrivning av de produkter / tjänster som erbjuds. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att en korrekt bedömning av erbjudandet från konsumenten som möjligt. Om företaget använder illustrationer är detta en riktig återspegling av de produkter / tjänster som erbjuds.
- Alla bilder, specifikationer och data i erbjudandet är vägledande och kan inte ge upphov till kompensation eller upplösning av avtalet.
- Varje erbjudande kommer att innehålla sådan information att det är tydligt för konsumenten vilka rättigheter och skyldigheter det innebär att acceptera erbjudandet. Detta gäller särskilt:
- priset inklusive moms för leverans inom Europeiska unionen, Liechtenstein, Norge, Storbritannien och Schweiz, priset exklusive moms för leverans utanför Europeiska unionen, Liechtenstein, Norge, Storbritannien och Schweiz;
- höjden på eventuella fraktkostnader;
- hur kontraktet ska ingås och vilka åtgärder detta kommer att kräva;
- om ångerrätten gäller eller inte;
- arrangemangen för betalning, leverans och genomförande av kontraktet eller ordern;
- tidsfristen för att acceptera erbjudandet, eller den period inom vilken företaget garanterar det erbjudna priset;
- avgiften för fjärrkommunikation, om kostnaden för användning av fjärrkommunikationsmedel beräknas på en annan grund än basavgiften för det använda kommunikationsmedlet,
- om avtalet lämnas in efter det att det ingåtts, och i så fall hur konsumenten kan konsultera det,
- det sätt på vilket konsumenten kan rätta till den information som tillhandahålls enligt avtalet, innan avtalet ingås.
- Andra språk, förutom nederländska, kan ett avtal ingås.
- Uppförandekod som företaget måste följa och instruktioner där konsumenten kan hitta uppförandekoden digital;
- Minsta varaktighet för distansavtalet för en varaktighetstransaktion.
Artikel 5 - Avtalets ingående
- Avtalet omfattas av bestämmelserna i punkt 4 i den här artikeln, som ingåtts när konsumenten accepterar erbjudandet och uppfyller motsvarande villkor.
- Om konsumenten har accepterat erbjudandet elektroniskt, bekräftar företaget elektroniskt mottagande av beställningen utan dröjsmål. Så länge ordern inte bekräftas av företaget kan konsumenten säga upp eller säga upp avtalet gratis.
- Om avtalet ingås elektroniskt ska företaget vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa elektronisk överföring av data och säkerställa en säker webbmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt kommer företaget att vidta lämpliga säkerhetsåtgärder.
- Företaget kan inom lagstadgade ramar fråga om konsumentens förmåga att fullgöra sina betalningsskyldigheter samt fakta och faktorer som är viktiga för en ansvarsfull ingående av distansavtalet. Om företaget på grundval av denna forskning har goda skäl inte ingår avtalet, har han rätt att vägra en order eller begära särskilda villkor.
- Företaget kommer att lägga till följande information i produkten eller tjänsten, skriftligt eller på ett sådant sätt att konsumenten kan lagra den på ett tillgängligt hållbart medium:
a. adressen till företagets verksamhetsort;
b. villkoren för och hur konsumenten kan använda sig av ångerrätten, eller ett tydligt uttalande om uteslutning av ångerrätten,
c. information om befintlig kundservice och garantier;
d. villkoren i artikel 4 punkt 3 i dessa inspelade uppgifter, såvida inte företaget redan har tillhandahållit konsumenten dessa uppgifter innan kontraktets genomförande;
e. kraven för att säga upp avtalet om avtalet har en löptid på mer än ett år eller under en obestämd tid. - I händelse av en varaktighetstransaktion gäller föregående stycke endast den första leveransen.
- Alla avtal eller beställningar ingås under förutsättning att produkterna är tillräckliga.
Artikel 6 - Ångerrätt
Leverans av produkter:
- I händelse av ett köp har en konsument möjlighet att upplösa avtalet i 14 dagar utan att ange någon anledning. Denna period börjar dagen efter mottagandet av alla produkter av konsumenten eller av en av konsumentens meddelade representant.
- Under reflektionsperioden ska konsumenten hantera produkten och förpackningen med försiktighet. Han packar bara upp eller använder produkten i den utsträckning som krävs för att bedöma om han vill behålla produkten. Om han utövar sin ångerrätt kommer han att få produkten och om det är rimligt möjligt - i originalskick och förpackning returnerad till företaget, i enlighet med företagets rimliga och tydliga instruktioner.
- Om konsumenten vill använda sin ångerrätt är han skyldig att meddela detta till företaget inom 14 dagar efter mottagandet av alla produkter. Konsumenten kan göra detta med hjälp av standardformuläret. Efter att konsumenten uttryckt att han vill använda sin ångerrätt ska konsumenten returnera produkten inom 14 dagar till företaget. Konsumenten måste bevisa att produkterna returneras i rätt tid, till exempel med bevis på leverans av posten.
- Om konsumenten i slutet av den lagstadgade perioden i punkterna 2 och 3 i denna artikel inte har uttryckt att han vill använda sin ångerrätt eller om produkten inte har återlämnats till företaget är försäljningen ett faktum .
- Leverans av tjänster:
1. Vid leverans av tjänster kan konsumenten säga upp avtalet utan att ange någon anledning inom 14 dagar efter avtalets ingående.
2. För att utöva sin ångerrätt kommer konsumenten att informera företaget i enlighet med rimliga och tydliga instruktioner från företaget.
Artikel 7 - Kostnader vid ångerrätt
- Om konsumenten utövar sin ångerrätt är kostnaderna för retur helt för konsumentens räkning.
- Om konsumenten har betalat ett belopp ska företaget säkerställa att hela beloppet återbetalas till konsumenten inom 14 dagar efter att konsumenten uttryckte att han vill utnyttja sin rätt. Konsumenten måste bevisa att de levererade varorna returneras, till exempel med ett bevis på leverans av post
Artikel 8 - Undantag från ångerrätten
- Företaget kan utesluta konsumentens ångerrätt så långt som föreskrivs i punkt 2 och 3 i denna artikel. Undantaget från ångerrätten är endast giltigt om företaget tydligt anger detta i erbjudandet, åtminstone i tid för ingåendet av avtalet.
- Undantag från ångerrätten är endast möjligt för produkter:
a. Att företaget har etablerat i enlighet med konsumentens specifikationer;
b. Det är tydligt personligt till sin natur;
c. Det kan inte returneras på grund av deras natur;
d. Som snabbt förfaller eller blir absolut;
e. Vars pris är föremål för fluktuationer på den finansiella marknad som företaget inte har något inflytande på;
f. För enskilda tidningar och tidskrifter;
g. För ljud- och videoinspelningar och datorprogram vars konsument har brutit förseglingen;
h. Hygienprodukter som är förseglade och vem som är konsument har brutit tätningen. - Undantag från ångerrätten är endast möjligt för tjänster:
a. på boende, transport, restaurang eller fritid som måste utföras på ett visst datum eller under en viss period,
b. tjänster som leveransen med konsumentens uttryckliga godkännande startade innan avkylningsperioden har löpt ut;
c. Betting och lotterier.
Artikel 9 - Priset
- Under den period som nämns i erbjudandet ökar inte priserna på de erbjudna produkterna / tjänsterna, med undantag för prisändringar på grund av förändringar i momssatserna.
- I motsats till föregående stycke kan företaget erbjuda produkter vars priser är föremål för fluktuationer på den finansiella marknaden utanför företagets kontroll, med rörliga priser. Dessa fluktuationer och det faktum att alla priser är variabla kommer att nämnas i erbjudandet.
- Prisökningar inom 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om de är resultatet av lagstadgade bestämmelser eller bestämmelser.
- Priserhöjningar från 3 månader efter det att kontraktet ingicks är endast tillåtna om de har avtalats i förväg med företaget och:
a. de är resultatet av lagstadgade bestämmelser eller bestämmelser; eller
b. konsumenten har befogenhet att säga upp avtalet den dag då prishöjningen träder i kraft. - De priser som anges i erbjudandet av produkter eller tjänster inkluderar moms för frakt inom Europeiska unionen, Liechtenstein, Norge, Storbritannien och Schweiz, priserna som anges i erbjudandet av produkter eller tjänster exkluderar moms för frakt utanför Europeiska unionen, Liechtenstein, Norge , Storbritannien och Schweiz.
- Alla priser är föremål för felaktiga tryck. Företaget är inte ansvarigt för feltryck. Genom att felavtrycka
- företaget är inte skyldigt att leverera produkten enligt det felaktiga priset.
Artikel 10 - Överensstämmelse och garanti
- Företaget garanterar att produkter och / eller tjänster uppfyller avtalet, specifikationerna som anges i erbjudandet, rimliga krav på tillförlitlighet och / eller användbarhet och vid tidpunkten för avtalets ingående befintlig rättslig bestämmelse och / eller regering föreskrifter. Efter överenskommelse anger företagen också att produkten är lämplig för annat än normalt bruk.
- En garanti från företaget, tillverkaren eller importören ändrar inte de lagliga rättigheterna och påståenden som konsumenten kan göra gällande enligt avtalet med företaget.
- Eventuella fel eller levererade felaktiga produkter måste rapporteras skriftligt till företagen X dagar / veckor efter leverans. Produkterna måste returneras i originalförpackningen och i nytt skick.
- Företagets garantiperiod motsvarar fabriksgarantiperioden. Företaget är inte ansvarigt för produkternas slutliga lämplighet för varje enskild applikation av konsumenten eller för några råd angående användningen eller användningen av produkterna.
- Garantin gäller inte om:
- De levererade varorna har reparerats och / eller modifierats av tredje part och / eller konsumenten.
- De levererade varorna utsätts för ovanliga omständigheter eller på annat sätt behandlas slarvigt eller strider mot företagets anvisningar och / eller på förpackningen.
- Det underordnade helt eller delvis är resultatet av regler som regeringen har frågat eller kommer att fråga om arten eller kvaliteten på det använda materialet.
Artikel 11 - Leverans- och exekveringsorder
- Företaget kommer att ta största möjliga omsorg vid mottagande och utförande och / eller leverans av order och tjänster.
- Leveransstället är den adress som konsumenten har meddelat företaget.
- Accepterade beställningar skickas omgående men senast 30 dagar efter beställningsmeddelandet, såvida inte konsumenten har gett tillstånd att en längre leveransperiod följs. Om leveransen är försenad, eller om en beställning inte eller endast delvis genomförs, kommer konsumenten att få ett meddelande och har rätt att säga upp avtalet utan påföljd.
- Alla leveranstider är vägledande. Att överskrida en period ger konsumenterna ingen rätt till ersättning.
- Vid upplösning i enlighet med punkt 3 i denna artikel kommer företaget att återbetala det belopp som konsumenten redan har betalat så snart som möjligt men senast 14 dagar efter upplösningen.
- Om leverans av en beställd produkt visar sig omöjlig, kommer företaget att försöka tillhandahålla en ersättningsprodukt. Senast när leveransen görs kommer det att rapporteras att en ersättningsartikel levereras. Vid ersättningsartiklar kan inte ångerrätten uteslutas. Kostnaderna för varje returförsändelse ska bäras av företaget.
- Risken för skada och / eller förlust av produkter vilar på företaget fram till leverans till konsumenten, såvida inte annat uttryckligen överenskommits. Till företagets leveransskyldighet uppfylls en gång ordern erbjuds konsumenten en gång.
Artikel 12 - Varaktighetstransaktioner: varaktighet, annullering och förnyelse
Avbokning
- Om konsumenten har ingått ett avtal på obestämd tid, som sträcker sig till regelbunden leverans av produkter (inklusive el), kan han när som helst säga upp det enligt tillämpliga uppsägningsregler och med högst en månads varsel.
- Konsumenten som hade avtalat under en bestämd period, som sträcker sig till regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster, kan när som helst i slutet av den fasta perioden säga upp avtalet enligt gällande uppsägningsregler och vid en varsel om en månad.
- Konsumenten kan, för de avtal som nämns i föregående stycken:
- avslutas och inte begränsas till avbokning någon gång eller under en viss period;
- avbryta åtminstone på samma sätt som de ingås av honom;
- avbryta till samma uppsägningstid som företaget har bestämt för sig själv.
Förnyelse
- Konsumenten som hade avtalat under en bestämd period, som omfattar regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster, får inte automatiskt förlängas eller förnyas under en bestämd period.
- Trots föregående stycke kan ett avtal som ingåtts för en bestämd period, som sträcker sig till regelbunden leverans av dagstidningar och tidningar, tyst förnyas under en bestämd period på högst tre månader, om konsumenten har möjlighet att säga upp det förlängda avtalet i slutet av förlängningen med ett varsel om en månad.
- Ett avtal för en bestämd period, som sträcker sig till att regelbundet leverera produkter (inklusive el) eller tjänster, får endast förlängas på obestämd tid om konsumenten när som helst kan säga upp med ett meddelande om högst en månad och en meddelande om högst tre månader, med ett avtal som sträcker sig till det vanliga, men mindre än en gång i månaden, som levererar dagstidningar, veckotidningar och tidskrifter.
- Ett avtal för en bestämd period som sträcker sig till att leverera en provperiod eller introduktion av tidningar, veckotidningar och tidskrifter (test- eller introduktionsprenumeration) upphör automatiskt och fortsätter inte automatiskt efter provet eller introduktionen.
Varaktighet
- Avtal med mer än ett år kan annulleras efter ett år när som helst och med ett meddelande om högst en månad, såvida inte rimligheten och rättvisan är en invändning mot uppsägningen före den överenskomna varaktigheten.
Artikel 13 - Betalning
- Såvida inte annat överenskommits måste konsumenternas skulder betalas inom sju arbetsdagar efter avkylningsperioden ex artikel 6 punkt 1. Om det finns ett avtal om att tillhandahålla en tjänst måste beloppen vara betalas inom sju arbetsdagar efter att konsumenten har fått bekräftelsen på avtalet.
- Konsumenten är skyldig att rapportera felaktigheter i betalningsuppgifter som tillhandahålls eller anges utan dröjsmål till företaget.
- I händelse av utebliven betalning med föreskrivna begränsningar har företaget rätt att betala till konsumenten rimliga kostnader.
Artikel 14 - Klagomål
- Företaget har ett klagomålsförfarande och hanterar klagomål genom att fylla i klagomålsförfarandet.
- Klagomål om genomförandet av avtalet eller en order bör beskrivas fullständigt och tydligt och skickas till företaget inom sju dagar efter att konsumenten har upptäckt bristerna.
- Klagomål hanteras inom 14 dagar från mottagandedatumet. Om ett klagomål kräver längre behandlingstid kommer företaget inom 14 dagar att svara med ett mottagningsmeddelande och en indikation när konsumenten kan förvänta sig ett mer detaljerat svar.
- Om klagomålet inte kan lösas i gemensamt samråd uppstår en tvist som är mottaglig för tvistlösning.
- Med klagomål som inte kan lösas i gemensamt samråd har konsumenten möjlighet att kontakta Stichting WebwinkelKeur (www.webwinkelkeur.nl). Stichting WebwinkelKeur förmedlar gratis. Om det inte finns någon lösning efter medlingen har konsumenten möjlighet att lämna in klagomålet till Stichting GeschilOnline, beslutet från Stichting GeschilOnline är bindande. Konsumenten och företaget instämmer i detta bindande beslut. Inlämnandet av en tvist till skiljeförfarandet är inte gratis. Konsumenten måste betala kostnaderna för skiljeförfarandet. Dessutom kan invånare som bor i EU använda den europeiska tvistlösningsplattformen för att lämna in ett klagomål för att nå en förlikning utanför domstol. Denna plattform finns på http://ec.europa.eu/odr, men vi rekommenderar att du först kontaktar Stichting WebwinkelKeur.
- Ett klagomål upphäver inte företaget för sina skyldigheter, såvida inte företagen skriftligen anger något annat.
- Om konsumentklagomålet är välgrundat har företaget möjlighet att ersätta eller reparera de levererade produkterna gratis.
Artikel 15 - Tvister
- Holländsk lag gäller uteslutande alla tvister, avtal och beställningar, även om konsumenten bor utomlands.
- Wienförsäljningskonventionen ska inte tillämpas.
Artikel 16 - Ytterligare eller andra villkor
Ytterligare undantag från dessa allmänna villkor får inte vara till nackdel för konsumenten och bör antecknas skriftligen eller på ett sådant sätt att de kan lagras på ett tillgängligt sätt på ett hållbart medium av konsumenten.